پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018 December 13
کد خبر: ۲۱۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
به بهانه یک مصوبه
این سازمان از بین همه كشورهای جهان ٩ كشور را در طى سال‌های اخیر به دلیل عدم پایبندى به استانداردهای جهانى مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در لیست سیاه قرار داده است و ایران در همه سالهای اخیر در صدر این لیست سیاه بوده است.
سوک: این روزها فضای سیاسی کشور مملو از دیدگاهای ضد و نقیض نسبت به پدیده سیاسی ، حقوقی و مالی بنام FATF است ، و هر کدام از جریانهای سیاسی داخل کشور بر اساس مرامنامه و خط مشی و استراتژی خود تحلیل و تفسیرهایی متفاوت از این موضوع دارند .

بعضی عدم پیوستن به اف ای تی اف را بسیار خطرناک و حتی عواقب آن را فراتر از تحریم‌هاى آمریكا مى‌دانند و گروهی دیگر نیز پیوستن به آن را مساوی با از دست دادن امنیت ملی و واگذار کردن اقتصاد کشور به کشورهایی غیر قابل اعتماد می بینند .

در این یادداشت خود ابتدا گذری کوتاه بر اهداف و ساختار این سازمان می پردازم و سپس به مزایا و معایب ان از نگاه جریانهای مختلف سیاسی داخل کشور می پردازم .

این نهاد یک گروه ویژه اقدامات مالی غیردولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را وضع کرده و ارتقا می‌دهد. این سازمان در سال ١٩٨٩ تاسیس شده و مقر آن در پاریس است. هم اكنون ۳۷ كشور جهان به صورت مستقیم در اف‌ای‌تی‌اف عضویت دارند.

این سازمان از بین همه كشورهای جهان ٩ كشور را در طى سال‌های اخیر به دلیل عدم پایبندى به استانداردهای جهانى مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در لیست سیاه قرار داده است و ایران در همه سالهای اخیر در صدر این لیست سیاه بوده است.

بر اساس مرامنامه این سازمان ایران براى خروج از لیست سیاه باید قوانین داخلی خود در مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را بر اساس كنوانسیون‌های جهانى ای‌ام‌ال (AML) و سی‌اف‌تی (CFT) اصلاح و عملیاتى کند.

بعد از این مقدمه و تبیین اجمالی از این نهاد به بیان دیدگاه ها و طرفداران دولت در پیوستن به این سازمان اشاره می کنم که معتقدند در صورت عدم پیوستن ایران به سازمان اف‌ای‌تی‌اف ، عملا ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانكى و پولی از سوى بانك‌های جهانى با بانك‌های ایرانى ناممكن شده و كشور عملا در یك تحریم تمام‌عیار بانكى جهانى فراتر از تحریم‌های موجود آمریكا قرار خواهد گرفت که این شاخصه خود زمینه هدایت اقتصاد ایران به سمت واگرایی را مضاعف کرده و عملا نظام را با چالشهای اساسی در ابعاد مختلف مواجه خواهد کرد .

اما در سوی دیگر مخالفان پیوستن به اف ای تی اف در کشور معتقدند که در نتیجه پیوستن ایران به«FATF»، یکسری از اطلاعات مبادلات بانکی ما در اختیار این گروه ویژه قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند از این اطلاعات علیه منافع ملی کشورمان سوءاستفاده کنند.

این گروه و جریان سیاسی معتقد است که علی رغم همکاری های گسترده ایران با FATF از اواخر سال ۹۴ وضعیت تعاملات بانکی ایران با سایر کشورها نه تنها بهتر نشده است بلکه بانک‌های متوسط و بزرگ خارجی نیز تمایل خود به همکاری با سیستم بانکی کشورمان را به حداقل رسانده اند .

طرفداران این گروه همچنان معتقدند که بر اساس تجربیات موجود و رویه های رفتاری آمریکا در ۴۰ سال گذشته با ایران ، هیچ اعتمادی به آمریکا وجود ندارد چرا که آمریکا فارغ از همه قواعد و مقررات بین المللی و مالی در حال تشدید تحریم های یک جانبه خود علیه کشورمان می باشد .

منتقدان پیوستن به این سازمان همچنان معتقدند که اجرای کامل برنامه اقدام FATF توسط ایران نه تنها به معنای جلوگیری از خودتحریمی نیست بلکه دقیقا زمینه تشدید خودتحریمی را فراهم می کند .

در پایان باید تاکید کنم که به نظر می آید این لوایح دارای مشکلات و ایرادات اساسی است که اشکالات ناشی از آن موانع زیادی برای اینده کشور فراهم خواهد کرد که با وجود چنین اشکالاتی انتظار می‌رود که در جریان بررسی این لایحه که امروز هم شاهد تصویب ۵۲/۵ درصدی آن در مجلس بودیم باید با اصلاحیه های مجدد این اشکالات به طور اساسی مرتفع و معایب و مزایای آن فارغ از بازیهای سیاسی حزبی و صرفا در راستای تامین منافع ملی مورد بررسی مجدد دولت قرار گیرد .

دکتر ایرج مزارعی، کارشناس روابط بین الملل
نام:
ایمیل:
* نظر: