جمعه ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 23
کد خبر: ۲۲۱۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
پرونده الکترونیک سلامت با وجود مزایایی که از آن یاد می­شود، همچنان در اجرا مورد کم­ لطفی قرار گرفته است. نبود زیرساخت فنی لازم و افزایش فشار کاری برای کادر درمان از جمله دلایل اصلی مخالفان اجرای این طرح است.
خداحافظی با نسخه‌های ناخوانای پزشکان
به گزارش سوک به نقل از خبرگزاری دانشجو، رشد، گسترش و افزايش سرعت فناوری اطلاعات و فراگيري شبکه‌های اطلاعاتی در سطح وسيع در سال‌هاي اخير موجب وقوع انقلاب عظیمی در زندگي بشر شده است. تأثير اين فناوري بر علوم، فنون و كسب‌وكار، ظهور حيطه‌هاي جديدي مانند دولت الكترونيك، آموزش الكترونيك و سلامت الكترونيك را به دنبال داشته که در بین آنها در کشور ما سلامت الکترونیک کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که بها دادن به فناوری اطلاعات سلامت (HIT) تحول صنعت درمان و مراقبت های بهداشتی و در نتیجه سلامت جامعه را به همراه دارد، لازم است به چگونگی پیاده­سازی و بهره­مندی آن بیشتر توجه داشت. مهم ترین موضوع در سلامت الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت (EHR) است.

مزایای استفاده از پرونده های الکترونیک سلامت
بسیاری از کشورها به دلیل محدودیت­های نسخه­های کاغذی به سمت جایگزینی آنها با نسخه­های الکترونیک پیش رفته­اند. پرونده­ای که منبعی واحد و منسجم از اطلاعات سلامت بیمار است و در طول زندگی شخص توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی ثبت می­شود. ثبت و ذخیره سازی اطلاعات مربوط به سوابق پزشکی و درمانی، تشخیص‌ها، داروها، تاریخ مراجعه به پزشک، حساسیت‌ها و آلرژی‌ها، تصاویر رادیولوژی و آزمایشگاهی، نتایج آزمایش های پزشکی و ... از قابلیت­های این پرونده­هاست. از آنجایی که این سند بین مراکز درمانی و بهداشتی قابلیت اشتراک دارد، هر کدام می توانند اطلاعات فرد را وارد و آن را تکمیل کنند.

شهروندمداری، حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات سلامت، دسترسی شهروندان به پرونده الکترونیک سلامت خود و هم چنین شفافیت عملکرد ارائه دهنگان خدمات و نظارت پذیری آنها توسط بیمه های درمانی و نهادهای سیاستگذار و ناظر  از جمله رویکردهای کلان طرح پرونده الکترونیک سلامت است. با این حال این طرح که از اواخر دهه ۸۰ مطرح شده، تاکنون به نتیجه نرسیده است. از جمله موانع اصلی در توسعه سلامت الکترونیک، مقاومت پزشکان و ارائه دهندگان خدمات درمانی است.

بررسی سطح رضایت­مندی پزشکان
بهره گیری از تجربه سایر کشورها در  اجرای پرونده الکترونیک می‌تواند کمک شایانی به حل مسائل پیش روی اجرای این طرح در کشور داشته باشد.  طبق نظر سنجی موسسه امریکایی  افکارسنجی هریس (Harris Poll) در سال 2018 دو سوم از پزشکان عمومی از EHR های فعلی راضی بودند و آن را در بهبود سلامت بیماران و افزایش سطح سلامت موثر می­دانستند اما برخی پزشکان ایراداتی به آن وارد دانستند و اعلام کردند رضایت کافی از آن ندارند. مدت زمانی که صرف ورود اطلاعات می­شود، کاهش ارتباط چشمی با بیماران، پیداکردن اطلاعات مورد نیاز در بین جزییات مختلف و زیاد و در نتیجه افزایش زمان ویزیت بیماران از جمله شکایاتی است که این دسته عنوان کرده اند.[1]  موسسه هریس نمودار زیر را در رابطه با میزان رضایتمندی پزشکان از پیاده سازی طرح پرونده های الکترونیک منتشر کرده است.[2]

راهکارها و حذف موانع
برای پاسخ به این دغدغه ‌می‌توان از طریق ایجاد انگیزه­هاي مستقیم یا غیرمستقیم، موجب بهبود مقبولیت پرونده الکترونیک گردید.
 آموزش و آشنایی پزشکان هم در جهت طرز کار با نرم­افزارها و هم توضیح درباره تاثیر استفاده از پرونده‌های الکترونیک در بهبود عملکردها و خدمات در این زمینه لازم است. برخی از پزشکان تصور می کنند که وارد کردن اطلاعات بیمار در سیستم آنها را از جایگاه یک پزشک به یک کارور انسانی تنزل می­دهد که فرهنگ سازی در این زمینه می­تواند موثر واقع شود. پیاده­سازي تدریجی و اختیاري بودن استفاده از EHR در ابتدای طرح از نکات دیگری است که به مرور می‌تواند پزشکان را با خود همراه کند. امکان استفاده از سیستم قبلی در کنار EHR و به موازات آن آموزش­های گام به گام و آشنایی بیشتر کادر درمانی می­تواند به جایگزینی تدریجی پرونده­های کاغذی با پرونده­های الکترونیک کمک کند.

 مشکل کار با برنامه‌ها مساله­ای است که بیشتر پزشکان به آن اذعان دارند. به بهبود طراحی رابط کاربری در این زمینه باید توجه شود. یک رابط کاربری گرافیکی کاربرپسند می‌تواند از اجزای مختلفی نظیر نوار ابزار، منوها، کلیدهای میانبر و… برای فراهم نمودن یک تجربه‌ی کاربری آسان و قابل فهم استفاده نماید به طوری که یک کاربر معمولی رایانه بتواند با اندکی گردش در محیط نرم افزار و مطالعه راهنما، بخش اصلی نحوه‌ی کار با آن را متوجه شود. رعایت بیشتر اصول طراحی پایگاه داده‌ها شامل پاسخ به نیازها با کمک یک رابط­کاربری ساده و از بین بردن پیچیدگی­ها، استفاده از اصطلاحات ساده و واضح، تأکید بر عناصر کلیدی و استفاده از رنگ به طور ویژه برای جلب کاربران موثر است.

استفاده از هوش مصنوعی نیز می‌تواند به کاهش زمان مصرفی برای ورود اطلاعات و در­نتیجه افزایش سطح اقبال کادر درمانی بیانجامد. تکنولوژی ضبط صدا و تبدیل گفتار به نوشتار مساله‌ای است که پزشکان به آن علاقه‌مندند. اگر این سیستم به­درستی پیاده شود، پزشکان می­توانند با گفتار به برنامه دستور دهند و مجموعه‌ای از موارد از پیش تعریف شده روی صفحه به نمایش درآید. به عنوان مثال ارتوپد با گفتن جمله «درمان های غیرجراحی پارگی منیسک زانو درج شود» ،  متن زیر نمایش داده شود:

1- استراحت و کاهش فعالیت ها 2- استفاده از یخ به طور دوره ای و متناوب روی منطقه آسیب دیده 3- انجام ورزش های مربوط به فیزیوتراپی  * هشدار: در صورت افزایش تورم یا درد، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.[3]

نتیجه اینکه با آموزش پزشکان و طراحی دقیق تر برنامه های مرتبط با پرونده های الکترونیک با توجه به نیازسنجی کادر پزشکی، می‌توان با در نظر گرفتن نکات مثبت طرح به استقبال آن رفت.
 
[1] https://www.commonwealthfund.org/blog/2018/electronic-health-record-problem
[2] https://med.stanford.edu/content/dam/sm/ehr/documents/EHR-Poll-Presentation.pdf
[3] https://www.carecloud.com/continuum/how-an-ehr-with-voice-recognition-can-save-time-money/
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد