جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 06
جدیدترین اخبار
کد خبر: ۲۲۴۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
با حضور 80 شرکت داخلی و خارجی
بعد از ظهر امروز با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بندر بوشهر، انجمن خرمای ایران شعبه بوشهر و شرکت نمایشگاه های بین المللی استان بوشهر و با حضور نماینده ولی فقیه در استان، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مسئولین استان بوشهر، دومین نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته با حضور 80 شرکت داخلی و خارجی گشایش یافت.
به گزارش «سوک»؛ بعد از ظهر امروز با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بندر بوشهر، انجمن خرمای ایران شعبه بوشهر و شرکت نمایشگاه های بین المللی استان بوشهر  و با حضور نماینده ولی فقیه در استان، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مسئولین استان بوشهر، دومین نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته با حضور 80 شرکت داخلی و خارجی گشایش یافت.

مهرداد ابراهیمی ، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان بوشهر

* این استان مبتکر برپایی نمایشگاه خرماست و امسال مساحت محل برگزاری نمایشگاه با افزایش دو برابر نسبت به پارسال به ۳۶۰۰ مترمربع رسیده است.

*۶۱ درصد غرفه‌داران بومی و ۳۹ درصد غیربومی هستند و همه استان‌های خرما خیز از جمله فارس و سیستان و بلوچستان و برخی نقاط دیگر کشور مانند قم و تهران در نمایشگاه حضور دارند.

* در نمایشگاه‌ها آخرین فناوری‌ها و دستاوردهای موضوعی خاص ارائه می‌شود که تاثیر به سزایی در توسعه بازار محصول و حتی افزایش گردشگر دارد. درباره نمایشگاه خرمای بوشهر نیز باید گفت همین که امسال وسعت محل برگزاری نمایشگاه دو برابر شده نشان‌ می‌دهد که توانسته‌ایم به اهداف این نمایشگاه دست یابیم.امیدواریم سال آینده نمایشگاه خرما و صنایع وابسته به صورت بین المللی برگزار شود.

محسن رشید فرخی ، رئیس انجمن ملی خرمای ایران

*نمایشگاه‌ها پنجره‌های صادراتی کشور هستند که اگر تقویت شوند میتوانیم کارنامه‌های صادراتی خوبی داشته باشیم.

* برای رسیدن به نتیجه مطلوب در بخش تولید و صادرات خرما باید بخش خصوصی و دولت در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم بر مشکلات و موانع موجود غلبه کنیم.

*هرچند تحریم های ظالمانه زیادی بر علی کشور تحمیل شده است اما اگر صادقانه نگاه کنیم می‌بینیم بسیاری از مشکلاتمان را می‌توانیم با تغییر مدیریت داخلی در درون حل کنیم و زمینه رونق اقتصادی را فراهم کنیم.

دومین نمایشگاه ملی خرما در بوشهر افتتاح شد

* باید از کشورهای موفق در حوزه تولید و صادرات خرما الگو بگیریم کشوری مانند تونس که ۱۰ تا ۱۲ سال از فعالان حوزه خرما خواست فقط در نمایشگاه‌های  مختلف شرکت کنند و ببینند که برای عرضه محصولشان باید چه راهی پیش گیرند.

* بر اساس تجارب به‌دست آمده از همین بازدیدها، اکنون تونس که هشتمین تولید کنند خرماست در صنایع تبدیلی و صادرات این محصول رتبه نخست دنیا را دارد.

محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی

*سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که از این میزان ۳۰۶هزار تن با ۳۳۰ میلیون دلار ارزآوری صادر می‌شود.

* سطح زیر کشت خرما در ایران ۲۵۳ هزار هکتار است که ۱۲۳ هزار هکتار از این میزان بارده و مابقی نهال است. 

* کشت و کار خرما در دنیا محدود است و مانند دیگر محصولات از جمله سیب، زردآلو، آلبالو و پرتقال نسبت بلکه یک کمربند جغرافیایی محدودی برای عمل‌آوری خرما وجود دارد.

* در زمان حاضر ۳۹ کشور خرما خیز با یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت سالانه هشت میلیون تن محصول تولید می‌کنند و از این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در چرخه صادرات و مابقی بعنوان مصرف داخلی و صنایع فرآوری استفاده می‌شود.

* ایران جزو کشورهای مهم تولیدکننده خرما در تنوع و رقم با کیفیت است و استان بوشهر با داشتن ۳۴هزا رو ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱۷۰ هزار تن محصول و صادرات ۱۷ هزار تن خرما در پنخ ماه نخست امسال از استان‌های پیشرو در تولید این محصول است.

سوسو ایزیت، عضو هیات مدیره منطقه آزاد ازمیر و رئیس اتاق بازرگانی منمن ترکیه

*با وجود تحریم‌های ظالمانه و سنگین، تلاش می‌شود تجارت میان ۲ کشور دوست، برادر و همسایه ایران و ترکیه روز به روز توسعه یابد.

* از توسعه و افزایش روابط تاجران دو کشور استقبال می‌کنیم و در این ارتباط از فعالان اقتصادی ایران دعوت می‌شود در نمایشگاه‌های برپا شده در کشور ترکیه حضوری پررنگ داشته باشند.

* کشورش سعی کرده تجارت با ایران را افزایش دهد و در این ارتباط اتاق ازمیر و منمن سهم عمده‌ای داشته‌است.

* منمن دارای صنایع کشاورزی بزرگی است و یکی از مزیت‌های بزرگ آن، منطقه آزاد منمن است که خیلی از کشورها در این منطقه کالا تولید می‌کنند و به بندر نیز نزدیک است.

*منمن ترکیه در ردیف ۱۰ بندر بزرگ دنیاست و ما می‌خواهیم بندر بوشهر برای ایران و منمن برای ترکیه مبادلات کالا داشته باشند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر

*خرما بعنوان یک کالای استراتژیک می‌تواند اقتصاد یک کشور را به خوبی مدیریت کند. خرما در بین محصولات کشاورزی یکی از محدود کالاهایی است که قدرت ماندگاری بالا و تبدیل به محصولات دیگر را دارد.

* تولید، نگهداری ،برداشت، عرضه مناسب و تبدیل به واسطه صنایع تبدیلی، توزیع و بازاریابی مراحل مختلف اقتصاد خرماست که باید براساس دانش و فناوری نوین باشد.

* این کالای استراتژیک می‌تواند اقتصاد و تولید ناخالص ملی یک کشور را رشد دهد به همین دلیل نمایشگاه‌ها نقش مهمی در منظومه خرما دارند.


* پیشنهاد می‌کنم از تولید تا توزیع وبازاریابی، میزگردها و کرسی‌های فکری در بخش خرما برگزار شود و از حالت سنتی به سمت دانش بنیان حرکت کنیم.

* کشاورزی استان بوشهر با خرما شناخته می‌شود به همین دلیل ایجاد شهرک خرما و صنایع وابسته و شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه در بوشهر بعنوان ترمینال فروش خرما به شکل الکترونیک و فیزیکی ضروری است.

محمدتقی منوچهری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر

*دومین نمایشگاه و جشنواره ملی خرما از ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه به مدت چهار روز در نمایشگاه بین‌المللی بوشهر برپاست.

* هدف از برپایی این نمایشگاه شناسایی و معرفی استعدادها،پتانسیل‌ها و قابلیت‌های خرما در بوشهر، ارتباط بین تولیدکنندگان، صاحبان صنایع، مصرف‌کنندگان و همه عوامل، افزایش بهره‌وری، رونق تولید و ایجاد محیط مناسب برای تبادل تجربیات بهره‌برداران در حوزه‌های مختلف خرماست.

* استان بوشهر۳۴هزار و۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت نخیلات دارد و سالانه ۱۶۷هزار تن خرما تولید و از این میزان ۲۵ هزار تن به ارزش هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان صادر میشود.

*در زمان حاضر ۳۰ واحد سردخانه‌ای با ظرفیت ۳۷هزار تن،۵۰ واحد بسته بندی و فرآوری با ظرفیت ۶۴ هزار تن در استان بوشهر موجود است. تلاش می‌شود هر سال در ۲۱ آبان‌ماه جشنواره ملی خرما در بوشهر برپا شود.

* دومین نمایشگاه ملی خرما در این استان امسال با حضور ۸۰ شرکت در سه هزار و ۶۰۰ مترمربع با حضور استان‌های خرماخیز کشور برپا شده و انتظار می‌رود اتفاق‌های خوبی دراین بخش رخ دهند.




نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد