چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 05
کد خبر: ۲۳۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
گفتگویی متفاوت
نماهنگ عیش کار زیبای دریایی با مجوز وزارت ارشاد است که با حضور تنی چند از سازندگان خوش ذوق بوشهری با تقدسی لطافت آمیز، حیات و ممات بندرنشینان خلیج فارس را با صدای یونیک حیدر احمدی به تصویر کشانده است.
به گزارش سوک، نماهنگ عیش کار زیبای دریایی با مجوز وزارت ارشاد است که با حضور تنی چند از سازندگان خوش ذوق بوشهری با تقدسی لطافت آمیز، حیات و ممات بندرنشینان خلیج فارس را با صدای یونیک حیدر احمدی به تصویر کشانده است.

این کار که به دلیل ترکیب موسیقی، آواز و فضای اجتماعی و فرهنگی که در برگیرنده ساختار زندگی مردم استان بوشهر است، از یک هم آوایی و هارمونی مناسب برخوردار بوده به گونه ای که در سکانس های مختلف آن، انعکاسی از داستان زندگی مردم ساحل نشین این استان به خوبی دیده می شود.

در صورت حمایت های مالی از این نماهنگ ، می توان امیدوار بود که در جشنواره های داخلی و بین المللی خوش بدرخشد.

نماهنگ عیش توسط نوذر سعادت پور به عنوان آهنگساز و نوازننده ساخته شده که با صدای حیدر احمدی همراه است . کارگردان این نماهنگ بر عهده محمدرضا حسین پور و تهیه کننده روح الله محسنی فرد می باشد.

نوذر سعادت پور آهنگساز و نوازننده نماهنگ عیش

به عنوان نخستین سؤال چرا نام عیش را بر روی این آهنگ گذاشتید؟

برای نخستین بار حیدر احمدی پیشنهاد یک قطعه آهنگ داد . البته ایشان دوست داشت یک آهنگ شاد بخواند اما بنده با توجه به حال و روز این روزهای ایران آهنگی غمگین ساختم که در نهایت همانطور که دیدید عیش نام گرفت .البته با توجه به فرهنگ بومی استانمون عیش هم در شادی وهم در عزا کاربرد دارد .عیش در این نماهنگ روایتگر داستان مردم ساحل نشین است که غمش نیز از دل شادی بر میخیزد .


برای نخستین بار است که ما نام شما را در گروه تدوین کارگردانی می بینیم. در این خصوص توضیح بفرمایید؟

حقیقت این کار با توجه به اینکه سازی وآوازی بود وریتم نداشت ،کارگردان از همون ابتدای نوشتن فیلنامه از من خواست تا بر این روند نظارت داشته باشم وبه همین دلیل بنده در تمام طول پروژه از فیلنامه تا تولید وهمچنین تدوین کنار گروه کارگردانی بودم و تجربه بسیار خوبی بود .

برنامه ای برای معرفی نماهنگ عیش در فستیوال های خارجی دارید؟

بله برای نخستین بار است که از بوشهر  یک نماهنگ در فستیوال خارجی شرکت می کند . با مکاتباتی که با مدیر جشواره داشتیم قراراست که در بخش ماسابقه شرکت داده شود واحتمال زیاد سال 2021 این کار را در صحنه بین المللی خواهم دید.الته با دیگر فستیوال های موسیقی نیز در نقاط مختلف جهان مشغول مکاتبه هستیم .


                                                                 حیدر احمدی


احساس می شود که این قطعه با تمامی تولیدات گذشته شما متفاوت بود آیا دلیل خاصی دارد؟

هر اثر هنری که تولید می شود حاصل تراوشات روحی صاحب اثر است و قطعا بنده هم استثناء نیستم از این ماجرا .میشه گفت خود من هم همچون هموطنانم حال و روز خوبی در این روزهای سخت ندارم .بیماری کرونا از یک سو وداغ عزیزان از دست رفته از سوی دیگر زندگی را غمگین ساخته .گرفتاریهای بسیار سخت اقتصادی هم فضای جامعه را ملتهب کرده وهمین ها باعث شد دست ودل من هم روی آهنگ شاد نرود که امیدوارم به زودی این روزها تمام بشود .

انتخاب حیدر احمدی از شروه خوانان به نام استان بوشهر در نماهنگ عیش بر چه معیاری انجام شد؟

به نظر شخصی بنده خواننده ها دراستان بوشهر به دو دسته تقسیم می شوند:1 مقام خوان  2 ترانه خوان .حیدر احمدی قطعا یکی از بهترینهای مقام خوانی در استان می باشد که لهجه و فضای صدایش مناسب این فضا بود و حس و حال غم را به بهترین وجه انتقال می داد .که امید وارم مردم نیز از صدای ایشان خوششان آمده باشد .
 
روح الله محسنی فرد؛ تهیه کننده

به عنوان نخستین پرسش ، اهمیت تولید چنین آثاری از نظر شما چیست؟

مهمترین عامل اثرگذار در هر جامعه ای فرهنگ گذشته آن جامعه است .این عامل مؤثر در جامعه جهانی نیز همین تأثیر را به اشکالی دیگر می تواند داشته باشد .فرهنگ غنی استان بوشهر که باز می گردد به دوران ایلامی ها پر از فراز ونشیب های بسیار است که تاریخ این شهر را ساخته است .موسیقی یکی از عوامل بسیار مهم در گسترش این فرهنگ است .نماهنگ عیش با زبان گویای موسیقی وتصویری قدرتمند توانسته فرهنگ ساحل نشینان را بازگو کند .ما باید به این ظرفیت توجه ویژه داشته باشیم وبیش از پیش به آن بپردازیم .بنده اولویت زندگیم کار فرهنگی بوده وهمیشه این دغدغه را همراه خود داشتم وافتخار می کنم که توانستم گوشه کوچکی از این کار بزرگ را بردوش بکشم ودر تولید این اثر هنری شرکت کنم .



انگیزه شما از تهیه کنندگی این اثر چه بود ؟

بنده از پیش با کارهای جناب سعادت پور آشنا بودم وهمیشه کارهای ایشان را دنبال می کردم .این کار به نوعی بسیار متفاوت با گذشته بود وتأثیر بسیار عمیقی در بنده گذاشت .کار بسیار خوب جناب سعادت پور در این موسیقی آدمی مسحور خود می کند وبارها وبارها پس از شنیدن بنده اشکانم سرازیر شد .هنگامی که ویدویو کار را دیدم چند بار تا نیمه کار تحملم بی تاب شد ونتوانستم جلوی اشکان خود را بگیرم .بحدی این ویدویو بر موسیقی خوب نشسته بود که من تهیه کننده را از خود بی خود می کرد .کار جناب سعادت پوربه عنوان آهنگ ساز وجناب حسین پور به عنوان کارگردان هر تهیه کننده ای را مایل می ساخت که تهیه کنندگی این اثر هنری را برعهده بگیرد ومن خیلی خوشحالم که از ابتدای مسیر با این بزرگواران همکاری کردم . امید وارم که باز این دوعزیز کارهایی از این نوع تولید کنند وفرهنگ بومی استانمان را در ایران وجهان معرفی کنند .

با توجه به اینکه رشته تحصیلی شما زبان وادبیات فارسی است ،آیا نماهنگ با زبان تصویر توانسته حقایق نهفته در زندگی ساحل نشینان را بیان کند ؟

بنده برای نخستین بار که کار را دیدم با اینکه پیش از تولید نماهنگ کار را شنیده بودم ،بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم واین تأثیر را در دیگر همکارانم وهمچنین استادانم دیدم .به شما صادقانه بگویم که شاید کلام گزافی نباشد اگر این نماهنگ ساخته نشده بود ظلمی بزرگ در حق موسیقی جنوب شده بود .شما فرهنگی چندصد ساله را به صورت موجز در این اثر هنری می بینید که تمامی اجزایش بهم پیوسته است .بنده مطمأنم این اثر هنری در صحنه های بین المللی هم می درخشد . نخستین پیوند این اثر با تمامی ساحل نشینان درد رنج و دوری واشتیاق وصال است که در زندگی هر ساحل نشینی ساری و جاریست .قایق نمادی از این وصال وهجران است که همچون مرکبی در وصل وهجر خودنمایی می کند و مخاطب را مجذوب خویش می نماید .

فرمودید تولید این آثار می تواند در صحنه های بین المللی تأثیر گذار باشد،آیا نماهنگ عیش در فستیوالهای خارجی هم شرکت داده شده است وآیا تصمیم دارید به حمایت خود از این گروه در صحنه بین المللی هم ادامه دهید ؟

بله حتما بنده با تمام قدرت در کنار این تیم خوب هستم وان شا ا.. منتظر خبرهای خوب باشید .درمورد پرسش اول هم ،در همان روز های نخستین پایان تدوین، کار را به یک جشنواره معتبر فرستادیم .امید بسیار است با توجه به استقبال جشنواره از این اثر ، در قسمت مسابقه نتیجه خوبی بگیریم .البته با جشنواره های دیگر نیز در ارتباط هستیم .با توجه به موقعیت مهم ایران در جهان ما امروز نیازمند تولید این آثار فاخر هستیم تا از سرمایه فرهنگی این سرزمین حادثه خیز پاسداشت کنیم .

محمدرضا حسین پور ،کارگردان نماهنگ عیش

به عنوان نخستین پرسش پیام نماهنگ عیش چه بود ؟

آنچه می توان از این نماهنگ به عنوان پیام یاد کرد دلوایه ی مردم ساحل نشین است که از سالهای دور تا به امروز همراه خود به دوش کشیده اند و ما سعی کردیم در این نماهنگ با برداشتی شخصی وهنری آن را به نمایش بگذاریم . به عنوان مثال رسم حنا زدن در فرهنگ بومی ساحل نشینان جنوب از پیش بوده است اما بنده با برداشتی شخصی آن را تبدیل به حنا زدن به قایق نمایان ساختم .یا رقص مرما را در کنار عزاداران به نمایش گذاشتم در صورتی که رقص مرما در فرهنگ بومی با موسیقی همراه است .


آیا وجود چنین پروداکشن سنگینی در این نماهنگ واجب بود ؟

موسیقی جنوب سرشار از ناگفته هاست که اقوام مختلف با آن همزاد پنداری می کنند وپیش از این نماهنگی با چنین پروداکشنی انجام نشده بود که جای آن را خالی می نمود وتمام سعی بنده این بود که سطح تصویری نماهنگ را همسان موسیقی بالا ببرم .

برای شما نخستین تجربه نماهنگ به حساب می آید؟

بله من برای نخستین بار نماهنگ تولید کردم واین پیشنهاد جناب نوذر سعادت پور بود .پیش از این بنده در تولید فیلم کوتاه فعالیت داشتم .اما احساس کردم جای همچنین کاری در بین موسیقی جنوب خالی است وامید وارم گروهای موسیقی بتوانند از این ظرفیت بالا استفاده کنند وپس از این با تولید کارهای فاخر موسیقی جنوب را انتشار بدهند .در حال حاضر این نماهنگ به جشنواره خارجی ارسال شده وما امید داریم بتوانیم در صحنه های بین المللی آن را به نمایش بگذاریم .

سخت ترین کار شما در تولید این نماهنگ چه بود ؟

شاید بتوانم بگویم سخت ترین کار پیدا کردن تهیه کننده بقود .در ابتدا کار سخت ومشکل می نمود ما با وجود محسنی فرد که یکی از چهره های فرهنگی استانمان است این مشکل آسان نمود وکارها به خوبی پیش رفت . بنده از دیگر چهره های فرهنگی تقاضا دارم که در ساخت چنین آثاری همکاری کنند ، هستند تاجران بسیاری که می توانند در تولید چنین آثاری همکاری کنند و حیف است موسیقی جنوب با چنین ظرفیت بزرگی غریب بماند .

دکتر سید احمد کازرونی، استاد دانشگاه

به عنوان اولین سؤال در مورد نمادهای این نماهنگ چه نکته قابل ملاحظه ای است ؟

در مورد این نماهنگ آنچه گفتنی است و قابل ملاحظه می باشد این است که تماشاییان باید با فهم و درک خود گره از این داستان بگشایند تا به تلاقی وتباین پیوندها معرفت افزایی کنند .حنا بستن وحنا زدن یکی از آداب و رسوم پیوند زناشویی است وحنا زدن به قایق که مرکب قایقران ناکام است نمادی است عاشقانه ی ابتکاری که از سوی دلداده اش به تماشا گذاشته می شود .



قایق سرگردان نمادی استاز پریشان حالی دلداده ای مجذوب که عذاب تنهایی را یکه با خود یدک  می کشد .عروس سفید پوش جدامانده از یار نمادی است هبوط خلق ورجعت دوباره به اصالت یار نمایشی از ناپایداری عشق زمینی و حرکت از فرش به عرش رقص در این نماهنگ ،سماعی است عرفانی ونمایه ای است ازطریقت و پیوستن به حقیقت استاد در دیدگاه شما این نماهنگ سرشار از گفته ها وناگقته های فرهنگ ساحلنشینان است .

آیا کارگردان توانسته این فرهنگ بومی را به خوبی به نمایش بگذارد؟

 آری! دریاکه  توتمی از حیات و ممات جنوبییان است ،نماهنگی را به تماشا گذاشته است  که سرشار از اسطوره عشق ونمایه ای ازتقدس الهی به آب است .نمادی از پیوند و وفاداری و اصالت ساحل نشینان است .این دل به دریا زدن نو عروس وجستن زندگی در خروشانی خیزاب های آن که درون وبرونش را می شکافد و الله گویان خود را به آن می سپرد، خاندانش را به انتظار رزق و روزی نه چندان شایان می نشاند و شاید به انتظاری بی برگشت در شبانگاهی سیاه وتیره وسوسوی فانوسی بی ستاره! پیرمرد دریانشین ونوعروس سفید پوش در میان ولوله زنان سیاه پوش خاندانش به رسم موعود سرود شیون وناله سر می دهد ودر کنار گسارهای بی جان به انتظار می نشینند .


دکتر سیدصادقی، استاد دانشگاه

به عنوان نخستین سؤال آیا نماهنگ توانسته تصویری درست از فرهنگ ساحل نشینان ارایه دهد؟

بله !نماهنگ زیباست وآدمی را مسحور خود می کند .نماهنگ در انتقال این فرهنگ تأثیر گذار بوده است .هنگامیکه شما قایق ،دریا ،زنان ساحل نشین و پیرمرد را می بینید ،محیط ساحل نشینان را درک می کنید وآن موسیقی بومی تأثیر گذار حال وهوای جنوب را زنده می کند .هر چند که می توانست تکه های این پازل بیشتر باشه وزوایای بیشتری از این فرهنگ را نمایان کند .



آیا تضاد های موجود در نماهنگ توانسته به زیبایی آن کمک کند ؟

بله عناصر متضاد می تواند زیبایی آفرین باشد .همین پارادوکس کل زدن ودست زدن وبر سر وسینه کوبیدن  در میانه عزاداری خود بارزترین مثال تضاد می باشد که در فرهنگ جنوب نمایان اس.

استاد در مورد نمادهای این نماهنگ آیا توانسته فرهنگ بومی را نشان دهد؟

بدون تردید قایق یک سمبل و نماد است .همین دست حنا زده روی قایق ،دست عروسی است که می خو اهد یک زندگی را متحول کند واین قایق نیز میتواند موجب تحول زندگی ساحل نشینان باشد .مانند فیلم گاو که گاو سمبل زندگی یک نفر است وهمچون معشوقی سمبلیک است ،اینجا قایق معشوقی است که روزگاری را با آن زندگی کرده ومواجی و سکون را با آن تجربه کرده است.

آیا این نماهنگ را می توان کاری متفاوت نامید؟

بله واقعیت این است که  نماهنگ در نوع خود متفاوت است ودر ادبیات نمایشی کاری آوانگارد و پیشرو تازه است که بسیار دلنشین توانسته مخاطب را مجذوب خود کند.پیشنهاد می کنم این کار در جاهای مختلف به نمایش گذاشته شود و از مخاطبان بخواهید بدون هیچ شرحی نظر شخصی خود را بدهند ومطمانا نظرات بسیار جالبی گفته می شود که حتا به ذهن کارگردان هم نرسیده است و برای کارهای بعدی بسیار مفید است .

برچسب ها: موسسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد